Powered by Blogger.

KHABAR DARI ISTANA

>> Thursday 11 February 2010

Isu ”Allah”: Raja-raja Melayu ambil maklum permintaan



KUALA LUMPUR 11 Feb. – Raja-raja Melayu dalam Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu ke-220 yang berlangsung semalam dan hari ini, mengambil maklum mengenai pelbagai permintaan, surat dan memorandum daripada pelbagai pertubuhan dan individu Islam di negara ini, yang menzahirkan rasa dukacita mereka tentang penterjemahan perkataan ”God” kepada ”Allah”.

Menurut kenyataan pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja di sini hari ini, penterjemahan itu telah banyak menimbulkan kekeliruan dan rasa tidak puas hati rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam.

"Isu ini jika tidak ditangani dengan segera akan menggugat kesucian agama Islam dan berkemungkinan menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam,” kata kenyataan itu.
Menurut kenyataan tersebut, Perkara Tiga Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan agama Islam sebagai agama rasmi negara ini dan Perlembagaan Persekutuan juga memberikan kuasa kepada raja-raja Melayu sebagai ketua agama Islam di negeri-negeri di negara ini.

"Raja-Raja Melayu bertanggungjawab mempertahankan kedaulatan dan kesucian agama Islam sebagai agama rasmi negara tanpa mengetepikan hak dan kebebasan beragama kaum-kaum lain.
”Raja-raja Melayu memberi jaminan untuk memenuhi tanggungjawab melindungi kesucian dan status agama Islam,” kata kenyataan itu.

Raja-Raja Melayu juga berpandangan sebarang perbuatan yang merosakkan rumah ibadat adalah perbuatan provokatif yang amat membahayakan dan tidak harus dibenarkan sama sekali berlaku.
"Perbuatan-perbuatan khianat yang didorong oleh emosi wajib dihentikan kerana ia tidak direstui malah ditegah daripada dilakukan oleh semua agama.

"Perbuatan tersebut adalah perbuatan jenayah yang perlu dibendung secara tegas dan segera,” kata kenyataan itu. – Bernama

note:-
harus di ingat umno cuba mencetuskan api perkauman...waspada mana-mana kaum kat mesia ni...anda jangan cepat melenting kerana ini adalah agenda yahudi mesia...kahkahkah

0 comments:

Post a Comment

Ikut suka kau la.janji jgn fitnah,spin atau auta.sebaik-baiknya FAKTA

Iklan lokasi D

BANTUAN ANDA DIPERLUKAN

BLOGGER

KOLEKSI Abang k

BLOGGER