Powered by Blogger.

BERITA SAKIT PERUT

>> Saturday 13 February 2010

453 hari guna air curi, suri rumah diarah bayar RM163,862



KUALA LUMPUR: Selepas 453 hari menikmati bekalan air percuma menerusi penyambungan haram daripada pili bomba, seorang suri rumah semalam diperintahkan oleh mahkamah supaya membayar RM163,862.78 kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) sebagai ganti rugi.

Mahkamah Tinggi di sini mengeluarkan perintah terhadap Liew Lai Yin, 36, selepas mendapatinya bersalah menggunakan bekalan air Syabas yang dirawat tanpa kebenaran di rumahnya di Kampung baru, Salak Selatan.

Dia juga diperintah membayar kos kehilangan pili bomba sebanyak RM5,000.

Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Mary Lim Thiam Suan dalam penghakimannya, berkata defendan didapati bersalah menggunakan air Syabas secara haram apabila membuka pili bomba dan digantikan paip bagi menyalurkan air ke rumahnya secara haram.

“Pili bomba yang dialihkan dan digantikan dengan sebatang paip bersaiz empat inci serta disambungkan ke premis defendan (Liew) untuk membekalkan air tanpa kebenaran plaintif Syabas adalah bukti jelas defendan melakukan kesalahan itu,” katanya.

Syabas memfailkan saman terhadap Liew pada 2006 apabila mendapat tahu wanita itu menyambungkan paip secara tidak sah ke premisnya selepas Syabas menamatkan bekalan air ke rumahnya pada 21 April 2004.
Dalam tuntutan itu, Syabas mendakwa Liew membuat penyambungan paip tanpa meter dan mengambil air secara tidak sah, iaitu kesalahan mengikut seksyen 38 Enakmen Perbekalan Air 1997.

Siasatan Syabas pada 28 Julai 2005 mendapati pili bomba dialihkan dan sebatang paip berukuran empat inci digunakan untuk menyambungkan bekalan air ke premis defendan.

Liew dalam pembelaannya, berkata beliau tidak menetap di premis itu ketika insiden berkenaan dan tidak tahu apa yang berlaku terhadap hartanya, namun hakim berkata dia gagal membuktikan ada orang lain yang mungkin melakukan kesalahan itu.

Syabas diwakili peguam Habizan Rahman, manakala Peter Siew mewakili Liew.

bhairan

note:-
kahkahkah...tak tahu nak kata dah habis idea nak ulas pasai ni...ini mesti buka kebun bunga...kahkahkah

0 comments:

Post a Comment

Ikut suka kau la.janji jgn fitnah,spin atau auta.sebaik-baiknya FAKTA

Iklan lokasi D

BANTUAN ANDA DIPERLUKAN

BLOGGER

KOLEKSI Abang k

BLOGGER