Powered by Blogger.

{video inside} kenapa indon tak hormat lagu negaraku

>> Saturday, 19 November 2011

Sketsa ini betul2 berlaku di sebuah kedai mamak 



Ketika di kedai Mamak utk minum teh, ada sekumpulan warga Indonesia yg duduk di meja sebelah menonton perlawanan Indon vs Vietnam. Sempat juga bertanya kenapa org Indonesia x hormatkan lagu kebangsaan Malaysia, Negaraku. Jawapan yang dapat.. “ Pak, lagu bapak itu dicopy dari lagu Terang Bulan karya dari negara kami. Lagu itu temanya biasa aja utk hiburan ditempat kami. Bukannya melodi itu utk dihormati. Cuba bapak bayangkan kalau lagu Aku Cinta Padamu milik Siti dibuat lagu rasmi negara kami, apakah bapak akan hormat? Malahan bapak akan ejek dan mentertawakan kami bukan? Kok lagu org bercinta mahu jadikan lagu rasmi negara?"... Hanya mampu tersenyum sahaja tatkala Admin mendengarnya kredit faceboker kbbut

Kenapa mustahil nak percaya nah...!!!

16 comments:

Shahrul Shah 'Aizat' Sunday, November 20, 2011  
This comment has been removed by the author.
QISTINA BDK AWESOME :) Sunday, November 20, 2011  

but still lagu rasmi negara kita even copy cuba la hormat'

deeyamorten Sunday, November 20, 2011  

stuju dgn cik qistina. walaupun bg diorang tu lagu hiburan, tapi itu tetap lagu kebangsaan kita. diorang patut hormat

deeyamorten Sunday, November 20, 2011  

stuju dgn cik qistina. walaupun bg diorang tu lagu hiburan, tapi itu tetap lagu kebangsaan kita. diorang patut hormat

deeyamorten Sunday, November 20, 2011  

stuju dgn cik qistina. walaupun bg diorang tu lagu hiburan, tapi itu tetap lagu kebangsaan kita. diorang patut hormat

deeyamorten Sunday, November 20, 2011  

stuju dgn cik qistina. walaupun bg diorang tu lagu hiburan, tapi itu tetap lagu kebangsaan kita. diorang patut hormat

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

tolong skett...tu bukan lagu diorang..tu lagu dari perancis... dan walaupun kat negara die tu lagu hiburan..tapi kalau da namanya lagu negara rasmi org lain... patut nye hormat... ni sukan sea.sukan untuk eratkan hubungan sesame negara...bukan nak mengejek panggil maling bagai la malaon...

wahid's daughter Sunday, November 20, 2011  

MMGLHA TPY LGU TERANG BULAN NIE TAON BAPE PUNYE!? LGI LME LAGU NEGARA KITA KANN!

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

lagu deorang pulak... Pierre-Jean de Béranger yang buat kot lagu ni...org perancis.tang mane yang indon nye ntah.pesen sume ngaku die punye...

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

bendera negara indon pun berasal dr Belanda jugak...sumenye ciplak..

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

Naharam orang indon ni. Ade ke patut ckp lagu negaraku tu lagu Terang Bulan yg asal dr indonesia. So, x de sbb la diorg nak hormat lagu hiburan tu bila da jd lagu Negaraku. WTF Bitch! Lagu Terang Bulan tu asalnye lagu kebesaran Negeri Perak tahun 1901.

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

Naharam orang indon ni. Ade ke patut ckp lagu negaraku tu lagu Terang Bulan yg asal dr indonesia. So, x de sbb la diorg nak hormat lagu hiburan tu bila da jd lagu Negaraku. WTF Bitch! Lagu Terang Bulan tu asalnye lagu kebesaran Negeri Perak tahun 1901.

Anonymous,  Sunday, November 20, 2011  

sebenarnya, kedua2 lagu Negaraku (Malaysia) & Terang Bulan(Indonesia) di adaptasi dari sebuah lagu Perancis yg bertajuk "La Rosalie" di gubah oleh Pierre-Jean de Beranger yang lahir di Perancis pada tahun 1780 dan meninggal dunia pada tahun 1857,lagu tersebut digunakan pada 1888. Sementara lagu "Terang Bulan" pula popular di Tanah Melayu dan Indonesia pada zaman 1930-an sedangkan lagu Mamula Moon pula hanya diterbitkan pada tahun 1947.
sumber: google

bunbinban,  Sunday, November 20, 2011  

setakat ini komen dr anon kat atas ni je yg di kira bagus. Dia buat kajian ttg ni. Bkn main hentam kromo komen mcm org bodoh tapi nak tunjuk cerdik namun yg terserlah kebodohan terlampau. Apa beza kamu dgn mat2 indon tu?. Takde beza. Tapi kadang2 manusia ni lebeh hormat lagu dr seruan azan....:).

Anonymous,  Saturday, December 03, 2011  

Salam..
Lagu Kebangsaan tu bkn termasuk dlm perkara2 Aqidah pun..x termasuk dlm perkara2 rukun pun..
Ianya semata-mata Lagu pengenalan identiti negara..Mungkar Nakir x kan tanya pun apa lagu kebangsaan kamu..
Memang la kita cintakan negara,tp buat apa lbh dibesar2kan ia berbanding kecintaan pd perkara2 yg akan menjamin kita diakhirat nanti..
Dah tu X usah la kita nk perkatakan sgt2 pun..
Biar la org lain pilih nk jd gila,buat apa kita nk ikut jd gila melayan sama..

leopard,  Saturday, December 03, 2011  

Hahahaha..
Kita semua x sedar yg kita di Nusantara ini berjaya dipecah belahkan oleh pelaksana2 Dajjal..
Lihatlah betapa mudahnya sebuah lagu berjaya memecah belahkan kamu sedangkan nyanyian itu tidak dituntut pun oleh agama..
Hanya krn perbedaan budaya,kamu tidak dpt menyatukan hati2 kamu sedangkan Nusantara inilah tempat Lahirnya Masyarakat yg memeluk Islam secara beramai-ramai selain dari tanah Arab..
Malahan Umat Islam di Nusantara inilah yg teramai didunia..
Mereka x perlu melancarkan nuklear,Torpedo,peluru berpandu,atau apa2 senjata pemusnah utk memusnahkan kita..
Mereka hanya perlu menyuntik Falsafah Nasionalism sahaja kedalam Jiwa2 kita lalu kita berbanggga berlebih-lebihan dan menghina dan mencela dan merendah-rendahkan sesama kita hanya krn perkara2 yg tidak dituntut langsung oleh Aqidah kita..
Lihat lah betapa dangkalnya manusia sehingga mudah diperkotak-katikkan..
Inilah rupa umat Islam yg Dajjal inginkan,bersedia utk dikorbankan krn telah mengidap penyakit yg disuntik oleh wakil2 mereka..
Fikir2kanlah..

Post a Comment

Ikut suka kau la.janji jgn fitnah,spin atau auta.sebaik-baiknya FAKTA

Iklan lokasi D

BANTUAN ANDA DIPERLUKAN

BLOGGER

KOLEKSI Abang k

BLOGGER