Powered by Blogger.

ULAMA SOKONG LARANGAN PAKAI NIQAB

>> Thursday 24 December 2009

BAGAIMANA DENGAN MINAH NI



 

DAN INI




KAHERAH: Tiga pemimpin kanan Islam Mesir secara terbuka menyatakan sokongan terhadap tindakan kerajaan melarang wanita Muslim memakai niqab atau penutup muka di bilik asrama dan dewan peperiksaan sambil menegaskan kewajipan memakai niqab tiada dalam Islam.

Oktober lalu, ketua Universiti al-Azhar, Sheikh Mohamed Sayed Tantawi, mengeluarkan arahan melarang pemakaian niqab di asrama dan bilik kuliah khusus untuk wanita. Kementerian Pengajian Tinggi turut menguatkuasakan larangan memakai niqab dalam peperiksaan di universiti.

“Al-Azhar tidak menentang pemakaian niqab tetapi melarang penyalahgunaannya,” kata akhbar harian al-Akhbar yang memetik kenyataan Tantawi dalam satu forum kelmarin.





Beliau berkata pemakaian niqab hanya satu kebiasaan yang tidak mempunyai asas dalam undang-undang Islam.

Awal minggu ini, Tantawi bersama Mufti Negara Ali Gomaa dan Menteri Agama Hamdy Zakzouk, mengeluarkan kenyataan menyokong larangan pemakaian niqab di bilik asrama dan dewan peperiksaan.

Kerajaan Mesir sejak sekian lama mengambil sikap berhati-hati terhadap aliran pemikiran Islam di negara itu dan pada 1999, ia mengambil tindakan keras memusnahkan cubaan menubuhkan negara Islam.
Forum dianjurkan selepas mahkamah Kaherah memutuskan tiada badan pentadbiran atau agensi lain boleh mengharamkan pemakaian niqab.

Menteri Pengajian Tinggi, Hani Hilal, awal minggu ini berkata beliau khuatir kemungkinan pihak tertentu menggunakan niqab untuk menyembunyikan jenayah, termasuk gadis yang mengambil peperiksaan.

Bagaimanapun, banyak pihak tidak bersetuju dan kurang puas hati dengan kenyataan itu.

Anggota Ikhwanul Muslimin dan ahli parlimen, Al-Said Abdel Maksoud Askar berkata Hani memberi alasan tidak munasabah berikutan larangan itu.
“Mengenal pasti identiti seseorang adalah amat mudah,” katanya.

Anggota Pusat Penyelidikan Islam Al-Azhar, Sheikh Mahmoud Ashour berkata setiap wanita bebas memakai niqab asalkan mereka patuh apabila diarah menunjukkan muka.

Bilangan wanita memakai niqab semakin meningkat. Ramai antara mereka membantah dan menyifatkan larangan itu sebagai diskriminasi di kampus. - Reuters

note:-
pelik tapi menipu...!!!
mana keislaman mu wahai wanita munafiq...!!!

0 comments:

Post a Comment

Ikut suka kau la.janji jgn fitnah,spin atau auta.sebaik-baiknya FAKTA

Iklan lokasi D

BANTUAN ANDA DIPERLUKAN

BLOGGER

KOLEKSI Abang k

BLOGGER